|
|
Natur og miljø » Barnetrinn » Undervisningsopplegg
|
« Tilbake |
Fjæra
Dyr og planter i fjæresonen.
MÅL:
Sosial trivsel- samarbeid
Naturopplevelse
Stelle seg sjøl, lage mat
Bli kjent i en nabokommune
Arbeide selvstendig i små grupper med skriftlige oppgaver
Bestemme planter og dyr
Bli kjent med plante og dyrelivet i fjæra
Lære om avhengigheten mellom miljø- plante/ dyreliv
Forarbeid:
Elevplanlegging, foreldreplanlegging/ diskusjon (foreldremøte).
Oppstarting av emnet «Ved kysten og i havet».
Aktiviteter:
Alle elevene skal:
Delta i matlaging og -stell
Delta i underholdning
Delta på turer og ekskursjoner
Løse oppgave
Føre dagbok og arbeidsbok
ARBEIDSOPPGAVER 1– FJÆRA
ALGER.
1.Finn ut hvor høyt vannet går ved flo sjø. Ser du noe som kan hjelpe deg å finne «flommålet»?
2.Leit i fjæra, og prøv å finne røde, grønne og brune alger.
- hvem er størst?
- hvem er minst?
- andre forskjeller?
3.Gå på jakt etter de forskjellige algeartene som dere kan finne i fjæra. Prøv å finne flest mulig arter.
Bruk «fjæreguiden», og finn ut hva de forskjellige artene heter.( Eventuelt lær anvnene og «hør» hverandre. Noter i arbeidsboka).
4.Lag en tegning av (i A4 størrelse) fjæra som i bilde nummer 1 i bildegalleriet, og finn svaret på denne oppgaven:
Hver enkelt tangart vokser i forskjellige høyde i fjæra, og enkelte steder kommer disse «etasjene» tydelig fram som belter.
Finn ut hvor de forskjellige tangartene vokser, (høyt oppe, midt i, langt nede).
Noter navnet på riktig plass på tegningen.
5.Grisetangen vokser i 2 år før den første blæra dannes. Siden dannes ei ny blære hvert år. Man kan finne alderen på en grisetang ved å telle blærene på hovedgreinene og så legge til 2 år.
Hvem kan finne den eldste grisetangen?
Noter alderen på grisetangen i arbeidsboka.
6.Hvorfor tror dere at noen tangarter bare vokser høyt oppe i fjæra, mens andre bare vokser langt nede?
Diskuter på gruppa.
(Dette skal vi også diskutere felles).
7.Nedenfor fjæremålet finner dere sannsynligvis større arter av brunalger som aldri blir tørrlagt. Disse artene kalles med et fellesnavn for tare.
Let etter tarearter, bruk fjæreguiden, finn navnene og noter i arbeidsboka.
8.Algene har ikke stiv stengel slik som plantene på land. Dere ser jo at de ligger «rett ut» i fjæra.
Hvorfor trenger ikke algene stiv stengel?
Undersøk blærene på blæretang og grisetang. Er det noe i dem?
Har disse tangartene noen nytte av blærene?
Hvilken nytte?
(Diskuter på gruppa og noter i arbeidsboka. Dette skal vi også diskutere ssammen).
DYR I FJÆRA.
9.Undersøk hele fjæra og leit etter snegler. Prøv å finne så mange forskjellige som mulig.
De store sneglene lever på dypere vann. Dersom dere finner noen store, tomme sneglehus, hvordan tror dere disse er havnet i fjæra?
Hvor i fjæra finner dere snegler?
Hva tror dere de lever av?
Prøv å finne navnet på noen ved hjelp av fjæreguiden.
10.Rist f.eks noen kvaster grisetang i et plastkar.
Studer dyra som lever i tangen.
Beskriv hvordan de ser ut og hva de gjør.
11.Se etter andre dyr som er festet til tang eller tare.
Tegn dem og prøv å finne ut hva de heter.
12. Leit etter dyr under steiner og mellom tangklasene. Lag et lite «akvarium» med dyr, små alger, tangbiter, steiner og lignende. Still det i skyggen, og studer dyra.
Hell dyra ut igjen nederst i fjæra når dere er ferdige. Det blir snart oksygenmangel i vannet når det står i ro i plaskaret.
Hvordan oppfører dyra seg når dere fjerner steinene?
13.Gå på jakt etter rur. Hvor i fjæra finner du den?
Finn en liten stein med rur og legg den under vann i plastkaret. La den stå i ro i noen minutter.
Tegn eller beskriv det dere ser.
Hva tror dere er hensikten med rurens bevegelse?(Diskuter og noter).
14.Leit etter blåskjell.
Hvor høyt i fjæra finner man dem?
Hva slags botn lever de på?
Hvordan er de festet til botn?
Grav i sandfjæra.
15.Grav i sandfjæra og leit etter dyr. Legg dem i et kar med vann og studer dem.
Prøv å finne ut hva de heter.
Hva gjør dyra i sanden- tror dere det kan være noen fordel å ligge nedgravd?
Hva tror dere disse dyra lever av ? (Diskuter og noter).
FUGLER I FJÆRA.
16.Utstyr: Kikkert, fuglebok og arbeidsbok.
Ser dere noen fugler i fjæra?
Sitt stille i noen minutter og studer hva de gjør. Se f.eks. Etter om de:
leter etter mat
sitter helt stille
flyr omkring
skriker
Prøv å finne ut hva fuglene heter ved å slå opp i fugleboka.
De fuglene dere kan vente å finne er:
Stokkand, ærfugl, storspove, terne, slidemåke, gråmåke, svartbak, krykkje, steinvender, tjeld, rødstilk, sandlo, strandstripe, havelle, boltit, heilo.
Lag et slikt skjema som på bilde nummer 2 i arbeidsboka og fyll ut.
ARBEIDSOPPGAVER 2- FJÆRA
1.Gå på jakt etter de forskjellige algeartene som dere kan finne i fjæra. Prøv å finne flest mulig arter. Bruk «fjæreguiden» og finn ut hva de forskjellige arter heter.
2.Finn ut hvor de forskjellige tangartene vokser, og tegn de inn på figuren nedenfor. Vokser de i tydelige soner på dette stedet? Finn navn på artene ut fra bestemmelsesarkene. Bilde nummer 3.
3.Leit etter dyr under steiner og mellom tangklasene. Prøv å finne ut hva de heter. Lag et lite «akvarium» med dyr, små alger, tangbiter, steiner og lignende. Still det i skyggen, og studer dyra. Hell dyra ut igjen nederst i fjæra når dere er ferdige. Det blir snart oksygenmangel i vannet når det står i ro i plastkaret.
4. Formingsoppgave: Lage fjærebilde (klassevis)
|
|
|
Skrevet av Edith S.B. Båhl, fredag, 11.05.2007 - klokken 11:57 Sist endret: fredag, 11.05.2007 - klokken 12:16 |
|
|
|