|
|
Historie » Barnetrinn » Undervisningsopplegg
|
« Tilbake |
Evakuering i Skibotn- 1944
Innhold
1. Forord
2. Forarbeid/planlegging
3.Gjennomføring
Motivasjon
Intervju
Bearbeiding av intervjuene
Utstilling
Avslutning
4.Tips videre
Motivasjon
Avslutning
5.Oppsummering/ evaluering
1.FORORD
Ved skolestart høsten -94 startet vi i Team A planlegginga av et undervisningsopplegg der vi ville markere at det var 50 år sisen evakueringa i forbindelse med 2. verdenskrig fant sted i Skibotn. Hele klassen deltok i markeringa,- alt etter klassetrinn og nivå. Dette ble avsluttet med en felles bygdekveld for hele skolen og bygda forøvrig, torsdag den 1. desember om kvelden.
Kvelden ble en suksess. Mediateket var fylt med skoleelever og bygdas folk i alle aldre.
Ved åpninga framførte elevene ulike kulturelle innslag,- deriblant var det også framføring av elever fra Kilpisjärvi skole. Gjennom flere år har vår skole hatt kontakt med Kilpisjärvi skole, og de ønsket å være med på vår markering av evakueringa. I tillegg til de finske elevenes kulturelle innslag, overrakte en av de finske lærerne et maleri som gave til Skibotn skole. I «åpningsseremonien» var det også lagt opp til allsang. Reportoaret besto av gamle skolesanger,- kjente og kjære sanger som alle kunne minnes, og ikke minst stemme i.
Skolen hadde åpen kafe, der det ble servert kaker baket av ungdomskoleelever, kaffe og saft.
Etter felles åpning og en «matbit» delte vi oss i team og fortsatte kvelden etter individuelle opplegg.
2.FORARBEID/ PLANLEGGING
Vi valgte å bruke en forskende undervisningsmetode, der elevene var aktive i hele prosessen.
Grunnlaget for det videre arbeid, ble følgende punkter:
Motivasjon
Intervju
Bearbeiding
Utstilling
Avslutning
3.GJENNONFØRING
1.Motivasjon:
Klassevis
Idemyldring om hva elevene visste om krigen og evakueringa
2.Intervju
Elevenes oppgave var å intervjue fortrinnsvis folk i bygda som hadde opplevd evakueringa. På grunn av elevenes forkunnskaper og deres ulike faglige nivå, utarbeidet vi klassestyrerne spørsmålene til spørreskjemaet. I tillegg til spørreskjemaet, la vi ved et skriv der vi oppfordret intervjuobjektene til å hjelpe til med å fylle ut (skrive)/ svare på spørsmålene.
Alle elevene hadde funnet noen å intervjue,- og alle skjemaene ble innlevert.
3.BEARBEIDING AV INTERVJUENE
Ut fra elevenes lese- og skrivekunnskaper, valgte vi å jobbe klassevis i denne «fasen»,- på ulike måter, men for et felles mål/ produkt: Veggaviser.
Oppgvene ble fordelt slik:
1.klasse: Kart over ulike evakueringsveiene (utgangspunktet var spørsmål 3 på spørreskjemaet).
2.og 3.klasse: Gikk sammen om å samle de andre opplysningene fra spørreskjemaet.
I tillegg skrev 3. klasse elevene historien til bilder i forbindelse med krigen og evakueringa, som vi hadde fått låne av bygdas folk.
I kristendomstimene fikk dessuten spesielt 3. klasse kunnskaper om hva som skjedde med bedehuset i Skibotn,- og ikke minst hva det ble brukt til den gang.
Vi syntes det var viktig at elevene i alle tre klasser fikk en felles «oppgave»: Å få sette ord/ bilde på sine tanker etter arbeidet med evakueringa så langt. Elevene fikk uttrykke seg gjennom et tankehode.
4.Utstilling
Team A fikk vestibylen til sin utstilling (veggaviser m.m.). Det var derfor ikke til å unngå at folk stoppet opp for å kikke på vårt arbeid.
Utstillinga hang forøvrig oppe i ca.ei uke.
5.Avslutning
Punktumet ble en bygdekveld med utstilling og diverse kulturelle innslag. Ord for dagen og diverse taler var en naturlig del av innholdet i programmet.
2.klasse sang to finske sanger,- i årets 2.klasse har nemlig alle elevene valgt å bli undervist i finsk! Ellers spilte elevene på diverse intrumenter de tar timer i via musikkskolen. Det hele skapte stor stemning.
Ungdomsskoleelevene hadde som en av sine «forhåndsoppgaver» å avtale med personer i bygda som hadde opplevd krigen og evakueringa, om å komme til skolen og fortelle fra det de husket og hadde opplevd. Vårt team samlet seg i ett klasserom sammen med våre fortellere. Vårt team samlet seg i ett klasserom sammen med våre fortellere. Den fysiske ramma var lagt til rette med b.l.a. Sofagruppe, levende lys, duk, kaffe og kaker. Det ble tatt opp på kassett det fortellerne fortalte, og elevene fikk stille spørsmål.
4.TIPS VIDERE
1.Motivasjon: bilder, dikt, sanger, fortellinger/ historier fra krigen
2.Avslutningen:viderearbeid med kassettopptakene
5.OPPSUMMERING/ EVALURING
Temaet var fengende og elevene var meget engasjerte. Under hele prosessen viste elevene stor interesse ved å stille spørsmål til oss og ved å fortelle små historier som de hadde hørt, men ikke fått med på intervjuarket.
Ved bearbeiding av spørsmålene fikk vi «lurt inn» kunnskaper om bl.a geografi, om matforholdene under krigen, om kommunikasjonsmulighetene den gang m.m.
Under fortellerstunden var elevene interesserte og «gode lyttere». Dessuten var fortellerne svært flinke til å sette seg ned på elevenes nivå, og de hadde elevene med seg hele tiden.
Det var en koselig stund, og ble «prikken over i-en» - noe som både elevene og vi lærerne vil minnes i ettertid.
Spørsmål som ble stilt til de som hadde opplevd evakueringa:
1.Hvem intervjuer du?
2.Hvor gammel var du da?
3.Hvor måtte du reise?
4.Hvem reiste du sammen med?
5.Hvordan reiste du/dere?
6.Hadde du lang tid å planlegge reisen?
7.Hvor lenge var du borte?
8.Hva kunne du ta med deg da du reiste?
9.Fikk du å gå på skole eller tilbud om jobb dit du kom?
10.Hadde dere radio og aviser?
11.Kunne du kjøpe hva du ville, og hvor mye du ville?
12.Hva slags mat spiste dere, og var det nok mat?
13.Hvordan møtte du hjemmet ditt da du kom tilbake?
14.Hva husker du om følgende:
-post/ postgang?
-lus?
-taushet?
-bedehuset?
-hirdsoldat?
-ordonans?
15. Er det noe annet du husker?
|
|
|
Skrevet av Edith S.B. Båhl, fredag, 01.06.2007 - klokken 10:49 Sist endret: fredag, 01.06.2007 - klokken 10:54 |
|
|
|