|
|
Tverrfaglige prosjekt » Barnetrinn » Undervisningsopplegg
|
« Tilbake |
Undervisningsopplegg: Storfjord kommune
|
|
6 kart – 6 grupper
1.Stedsnavn
2.(Lag, foreninger) Fritidsaktiviteter
3.Historie
4.Friluftsliv
5.Næringsliv og bygninger
6.Natur og miljø
1.Motivasjon – overhead
2.Presentere aktivitetene, grupper
3.Gruppearbeid – 3 delt ark
4.Gruppearbeid fortsetter m/ kildemateriale, evt. Intervju, telefoner etc.
Grupper: 4., 5., og 6., årstrinn og 1., 2., og 3. årstrinn(teknisk etat).
HVA TRENGER VI?
Kart over Storfjord- kartblad
6 store flip- over ark, el. Hvite plakat ark
Fargekritt
Kart på transparrent
Transparent penner
”Her bor vi”
Årbøker, div. årganger
Emne hefte: Skibotn marked
GRUPPEARBEID
Dette er det viktig å huske på:
1.Sette seg inn i hva som skal gjøres. (Lese hver for seg).
2.Hvem gjør hva. Fordele arbeidsoppgaver. Mål: Bli enige uten at lærer må ”gripe inn”.
3.Bruke tida godt. Alle på gruppa har medansvar for at arbeidet blir gjort.
4.Oppmuntre hverandre, god ”tone”.
5.Bli enige om hvordan arbeidet skal presenteres for de andre. (Lære videre til de andre det dere har funnet ut).
KARTET
På kartet skal vi prøve å synliggjøre historia vår.
Her må vi prøve å få med:
Hus, slik de så ut for ca. 70- 80 år siden.
Klesdrakter.
Transportmidler.
”Innvandringsveiene”.
Skibotn marked.
Fiskerbondegård.
Jakt.
Fiske.
Ekstraoppgaver:
-Hva med skolen i gamle dager?
Hva slags mat var vanlig?
Andre ting dere finner ut som dere vil fortelle klassen.
HISTORIE FRA STORFJORD
1.Tegne kart. Fargelegge svakt.
2.Kan dere finne ut dette:
a)Fiskerbonden- hva betyr uttrykket? Hvordan ble arbeidet på gården fordelt?
b)Hvordan reiste folk, transportmidler?
c)Fiske. Hva kan vi finne ut om det? Hvilke båter hadde de? Reiste man bort på fiske?Hvor?
d)Andre måter å skaffe mat på. Jakt var det vanlig?
e)Hvor kom forfedrene våre fra?
f)Hvordan så klærne ut i gamle dager?
g)Kan dere finne ut litt om Skibotn marked?
h)Ringe kulturkontoret. Kan vi få låne noen bilder som viser noe av dette vi har funnet ut av?
STEDSNAVN I STORFJORD
Finn navn på:
1.Tettsteder/ mindre steder
2.Elver
3.Fjell
4.Daler
5.Kan dere finne noen finske og samiske navn?
Tips: Skriv navnene pent på kartet. Farg kartene først, men pass på at fargene er svake, ellers vlir det vanskelig å skrive på.
FRITIDSAKTIVITETER
Undersøk hvilke lag og foreninger som finnes i vår kommune.
1.Hvilke vet dere om? Skriv ned.
2.a)Ring kulturkontoret, tlf.(se i telefonkatalogen) Skriv ned hvordan samtalen skal være.(Hva sier vi først? Spørsmål). Kan kultursekretæren lete fram i papirene sine og vi ringer tilbake.
b) Kart må tegnes
3.Når dere har fått navn på alle lag/ foreninger skriver dere navnene ned på små hvite lapper, og fester disse på kartet der de hører hjemme.
4.Kartet bør fargelegges svakt
5.Kan noen tegne små figurer som vi kan lime på kartet. Figurene må ha noe med fritidsaktiviteter å gjøre. Eks.: blomst- ”hagelaget.”
|
|
|
|
Skrevet av Edith S.B. Båhl, fredag, 21.09.2007 - klokken 11:37 Sist endret: fredag, 21.09.2007 - klokken 11:59 |
|
|
|