|
|
Tverrfaglige prosjekt » Ungdomstrinn » Undervisningsopplegg
|
« Tilbake |
Storyline om 2. verdenskrig
|
|
Dette er en tverrfaglig storyline om 2. verdenskrig. Elevene deles i grupper (5 elever på hver gruppe) og danner 'familier under 2. verdenskrig'. De skal selv velge hvor de bor, enten i Finnmark, Nord-Troms, Tromsø, Oslo, London, Warszawa eller Dresden. Familiene får 5 oppdrag i form av episoder. En episode varer ca. 3 skoletimer. Temaet avsluttes med en frigjøringsfest, der elever og lærere pynter seg og lager god mat. Elevene har i tillegg fått et oppdrag i siste episode, som de fremfører på frigjøringsfesten.
EPISODE 1
Sommeren 1939
BAKGRUNN
Verdensøkonomien er i bedring etter krise på 1920-30-tallet. I Norge øker velstanden til folk, og det er vanlig med elektrisk strøm og en del tekniske hjelpemidler i hjemmene. Mange små bedrifter er etablert. Landbruket er viktig – og produserer mer av enkelte varer enn vi trenger selv. Norge er nøytralt, og det blir brukt lite penger på forsvaret. Det norske nazi-partiet Nasjonal Samling (NS) har liten støtte, og er ikke representert på Stortinget.
I Tyskland har Hitlers opprustning gitt mange arbeid, og mange tyskere støtter Hitler, bl.a. fordi han ønsker å gjøre Tyskland til en stormakt igjen. Mange føler at landet ble ydmyket etter 1. verdenskrig. Mer og mer åpenlyst blir jøder plaget, forfulgt og noen ganger drept… Det er opprettet konsentrasjonsleirer for de som ikke ”passer inn” i Hitlers Tyskland. I 1939 gir Hitler ordre om ”barmhjertighetsdrap” på alvorlig syke, funksjonshemmede o.a..
Ute i Europa styrer Mussolini Italia, og Hitler Tyskland. Tyskland har tatt Østerrike og Tsjekkoslovakia. Hitler ønsker enda større ”livsrom” for sitt folk, og truer med å ta Polen.
Andre land frykter Tyskland. Sovjet har inngått en ikke-angrepspakt med Hitler.
Storbritannia og Frankrike godtar okkupasjonen av Østerrike og deler av Tsjekkoslovakia, men de truer med storkrig dersom tyskerne går til angrep på Polen.
OPPDRAG
- Lag familiemedlemmene (4-5) i papir. Det skal være minst 2 generasjoner.
- Hvem er med i familien? (navn, status, interesser, yrke…)
- Hvordan er det der dere bor?
- Hva tenker hvert av familiemedlemmene om situasjonen i Europa?
PRODUKT
- Hver elev lager sin person som ei papirdukke på papir. Denne settes på en stor plakat sammen med resten av familien. Hver person har en beskrivelse hefta ved seg.
- Familien, stedet og en kort beskrivelse av det dere tenker presenteres for de andre i slutten av økta.
EPISODE 2
Krigsutbruddet 1939 og 1940
BAKGRUNN
http://www.aftenposten.no/fakta/verdenskrig/
http://www.temaweb.net/sider/index.html
http://library.thinkquest.org/28260/
http://historie.cappelen.no/historie2/kap8/
http://www.pedagogtreff.com/gdok/obus/Norgekrig/index.htm
http://www.nuav.net/norge.html
Historiebøker
OPPDRAG
Ditt land er angrepet. (Til tysk familie: Dere har slektninger/familiemedlemmer som deltar eller dere er med i angrepet på Polen.)
Finn historiske fakta og lage et rollespill om hvordan krigsutbruddet oppleves.
- Når og hvordan får du høre om det?
- Hva hører du?
- Hva tenker dere om situasjonen i Europa og hva prater dere om?
PRODUKT
Rollespill om krigsutbruddet. I rollespillet skal det være med mest mulig faktaopplysninger.
EPISODE 3
Krigshandlinger under 2.verdenskrig
BAKGRUNN
Over hele verden foregår det krigshandlinger som påvirker folks dagligliv og arbeidsliv. Tyske, japanske og italienske styrker på den ene side og de allierte, med USA, Frankrike og Storbritannia på den andre side. Angrepet på Pearl Harbour, bombinga av flere store europeiske byer og ikke minst spionvirksomhet også i Norge er med å sette sitt preg på verden.
Aktuelt stoff om dette vil dere finne i historiebøker og på internett:
http://www.aftenposten.no/fakta/verdenskrig/
http://www.temaweb.net/sider/index.html
http://library.thinkquest.org/28260/
http://historie.cappelen.no/historie2/kap8/
http://www.pedagogtreff.com/gdok/obus/Norgekrig/index.htm
http://www.nuav.net/norge.html
http://lotus.uib.no/norgeslexi/krigslex/register.html
OPPDRAG
Familien opplever eller får høre om bestemte krigshandlinger.
Lag en avisartikkel (med historiske korrekte fakta).
1. London: Angrepet på Pearl Harbour.
2. Warszawa: Slaget ved Stalingrad. Til en illegal avis.
3. Tromsø: Konvoitransporten (Murmansk). Til en illegal avis (tips: konvoi pq17)
4. Oslo: Tungtvannsaksjonen på Rjukan. Til en illegal avis.
5. Finnmark: Partisanvirksomheten i Finnmark. Til en illegal avis. (tips: Arnøytragedien)
6. Dresden: Byen deres blir bombet.
PRODUKT
Dere skal skrive en nyhetsartikkel om dette til en avis. Husk: Når skjer det? Hvor skjer det? Hvorfor skjer det? Og hva er det som skjer? Ha med gode og utfyllende beskrivelser. Tenk på layout, overskrift, ingress og skrifttype og finn passende bilder. Dere lager produktet på data og det skal henges opp på oppslagstavla til slutt i korrekt tidslinje.
En i familien leser høyt for resten av elevene.
EPISODE 4
Jødeforfølgelsen
BAKGRUNN
Adolf Hitler hadde gjennom hele livet sitt et brennende hat mot jødene. Han så på jødene som undermennesker, som ikke var verdige til å være på jordens overflate. Og gjennom hele hans politiske ”karriere” var dette hans hovedbudskap. Men også psykisk syke, homofile, sigøynere og fysisk handikappede var mennesker han mente ikke passet inn i det som han ønsket seg, nettopp ”Det tredje riket”.
OPPDRAG
En jødisk familie i nabolaget, eller en jødisk familie som du kjenner til, har blitt hentet av SS-tropper. Dere vet ikke hva som vil skje med dem, men dere kjenner til nazistenes hat mot jødene, og har hørt noe om hva som skjer med dem…
NB: Warszawa-familien: Dere blir hentet fra gettoen og sendt til en konsentrasjonsleir.
Hva tenker du om det som skjer? Skriv dagbok. Få med historiske fakta om jødeforfølgelse, konsentrasjonsleire m.m.
PRODUKT
Hvert familiemedlem skriver tankene sine i en dagbok (for hand på et linjert ark).
Alle leser opp til familien sin, og familien velger ut et dagboknotat som leses opp for de andre. Arkene leveres inn etterpå.
EPISODE 5
Frigjøringen
BAKGRUNN
Etter D-dagen, 6. juni 1944, begynner Hitler og nazistene å miste grepet om krigen på mange fronter. Land etter land i Europa opplevde å bli fri igjen etter mange års okkupasjon. Hitler forskanser seg i en bunker under Berlin og nekter å godta at han har tapt. I løpet av april 1945 klarer russerne å kjempe seg inn og overta Berlin, og den 30. april begår Hitler selvmord. 8. mai blir Norge erklært fritt igjen og her som i resten av verden prøver folk å vende tilbake til hverdagen etter 5 år med krig.
Aktuelt stoff om dette vil dere finne i historieboka, på biblioteket og på internett:
http://lotus.uib.no/norgeslexi/krigslex/register.html http://www.aftenposten.no/fakta/verdenskrig/
http://www.temaweb.net/sider/index.html
http://library.thinkquest.org/28260/
http://historie.cappelen.no/historie2/kap8/
http://www.pedagogtreff.com/gdok/obus/Norgekrig/index.htm
http://www.nuav.net/norge.html
OPPDRAG
Hvordan oppleves krigens avslutning? Dere må sette dere inn i ulike sider ved krigens avslutning. Hva skjedde, hvor skjedde det, o.s.v.
Dere skal feire at krigen er over og skriver taler, sanger og/eller kampdikt til feiringen. Noen stikkord kan være: Frihet, lettelse, glede, sorg, savn, gjenforeninger, ødelagte hjem…
Innholdet avhenger av hvor familien bor:
- Familien fra Finnmark har opplevd evakuering, og ”den brente jords taktikk”. Ikke alle ble evakuert, men gjemte seg i huler og lignende. De fikk oppleve at russerne kom og jaget tyskerne.
- I Nord-Troms opplevde man evakuering.
- I Tromsø og Oslo er man opptatt av at man får tilbake friheten, at regjering og konge vender tilbake, og at flyktninger kommer hjem.
- Familien i London har fulgt nøye med siden D-dagen, og ser på den som den viktigste hendelsen for å få krigen avsluttet.
- Familien fra Warszawa opplever frigjøringen av jødene (og andre fanger) fra konsentrasjonsleire.
- Dresden: Selv tyskerne var glad for at krigen var over… men hva tenker de nå om Hitlers ideer, og Tysklands forhold til sine naboer i Europa? Nå vil alle ha fred.
PRODUKT
Familien skriver en sang, tale eller kampdikt som skal fremføres med innlevelse og glede på frigjøringsfesten. Tidspunkt, steder og hendelser skal likevel være historisk korrekte.
Innsats og glede er stikkord for vurdering.
|
|
|
Skrevet av Benedicte Lilleng, onsdag, 06.02.2008 - klokken 20:02 Sist endret: onsdag, 06.02.2008 - klokken 20:35 |
|
|
|