Arkitektur: Hus og stil
Undervisnigsopplegg: Arkitektur
5. årstrinn:
-Teori fra boken 'Kunst og håndverk' for 5.klasse, av Turid Fosby Elsnes, Anny Å. Haabesland, Ragnhild Vavik.
Samtale om hus i nærmiljø,i Norge og utland: Type hus, materiale og funksjon.
-Elevene ble delt i fem grupper, hver gruppe fikk trekke en stilart som de skulle finne opplysninger og bilder fra internett. De skrev fra 5- 10 'jeg vet setninger' om hver stil art.
Stilene var: Empire, Klassisisme, Jugend, Funkjsonalisme og Sveitser.
-Fotografert hus og bygninger i nærmiljøet.
-Fotografert inne i skolebygning (Type bygning-funksjon)
-Lagd hus i snø/snøhule (som de tilfeldigvis holdt på med til ellers i friminuttene)
6. årstrinn:
-Teori og samtale som 5. årstrinn.
-Læreren hadde lagd en ustilling av ulike hus fra de samme epokene som 5. årstrinn hadde. Elevene fikk studere bildene.
-Arbeidsoppgavene som elevene fikk:
Lage en skisse av deres eget drømmehus eller etter inspirasjon av en epoke.Tegningen skulle være i 2D eller 3D form.
Fargelegge bildet, eller klippe mal av skissen for så å klippe ut delene i huset i kartong.
7.årstrinn:
-Teori og samtale som 5.årstrinn.
-Elevene ble delt i 5 grupper.Skrive 5-10 jeg vet setninger om de samme epokene som 5.årstrinn.
-Lagd plakater med 'jeg vet setinger' og bilder fra epoken.
|
|