SKOLEN FØR I TIDEN
1. JEG INTERVJUER RASMUS RASCH GEORGSEN.
De første skoleårene gikk vi i private hus.
Det første skoleåret gikk vi i stua hos Helga Furumo, mens det
andre året gikk vi hos Hans Koht,det tredje året gikk vi hos
Jacob Seppola,før vi flyttet opp til internatet i 1937.
Vi var ganske fornøyd med alt sammen,for vi hadde ikke hørt
om noe bedre enn det vi hadde.Vi var fornøyde.
Da vi gikk oppe i Skoggårdan, måtte vi gå ca. 2km.
Om vinteren var det aldri brøytet, så vi grynnet til knes dag ut
og dag inn.
Før vi flyttet opp til skolen i 1937,lekte vi ikke noe spesielt,
fordi vi hadde skoler i private boliger.
Noe jeg syntes var bra, var at vi gikk 14 dager på skole i
strekk og så hadde vi fritt i 14 dager. Noe som ikke var fullt så
bra, var at i de 14 dagene vi hadde fritt fikk vi kjempe mye
lekser. Masse av fri tiden gikk til å gjøre ferdig leksene til deneste 14 dagene.
Skolen som var ferdig i 1937 ble også brukt som internat.
Der noen av elevene, Kristian Kvalberg, tvillingsøsteren
Johanna Kvalberg og Valdemar Kvalberg.
Etter at vi flyttet opp til skolen gikk lekene for det meste ut på langball (nå dagens slåball).Fagene vi hadde de første årenevar for det meste regning (nå dagens matematikk).
Kristendoms kunskap, mens litt lengere opp i årene ble det
også geografi, naturfag, skjønnskrift og norsk.
Skrevet av Marte
2. INTERVJU AV SIGRID BÅHL
I ca 1937, gikk Sigrid Båhl, 1,2, og 3. klasse, i 3 somre øverst i Kitdalen.
Sommerskolen varte fra juni til september.
Fra desember til april, gikk hun på skole i svensk Karesuando,
de hadde fri til juni, til de igjen begynte på sommerskole i Kitdalen i 2. klasse. Slik fortsatte de helt til 3. klasse, og
når de kom til 4. klasse begynte skolen i desember, og varte
til april, fra 4. klasse var det ikke mere sommerskole.
Og slik fortsatte det til 6. klasse da Sigrid med i familiens reindrift,både i flyttinga, og reinjerder hele høsten.
Sigrid og de andre barna, hadde to lavvuer hvor de gikk på skole,
og to lavvuer hvor de bodde.
Lærerne Elina Pesonen, fra Karesuando, og Wilma Lindvall fra Stockholm bodde i hver sin lavvu. Sigrid var da ca i 8 års alderen.
På skolen lærte de å lese, og skrive fortellinger. De hadde også
naturfag, historie, matte, men ikke gymnastikk.
Undervisningen foegikk på svensk, og samisk, men de skrev bare
på svensk. Tegning hadde de også. Sigrid likte best naturfag, hun
likte å lese om blomster, og dyr, de forsket på små dyr og blomster.
1 skole dag varte i ca 4 timer.
1 gang i uka hadde de forming, det var ettermidags undervisning
fra kl 16.00 til kl 18.00 i sløyden flettet de samiske bånd, og sydde små ting, som duker, strikket grytelapper mm.
skole elevene sov under en manndalsgrene, på en reinskinn i
lavvuen. De spiste middag etter skolen, de fikk all slags mat, som grøt, fisk, kjøtt mm.
Det var to samekvinner som var kokker de bakte brød,
og handlet mat i Kvesmenes. Elevene fikk vanlig ku melk å drikke.
Det var på grunn av sommerbeite for rein at Sigrid Båhl, og de
andre elevene gikk på sommerskole i Kitdalen. Vinter skolen begynte i desember måned, og varte til april. Da bodde elevene i internat i Karesuando. I fritiden løp de rundt omkring lavvuene, og fant på leker. Guttene fisket små fisk i Kitdals elva.
Skrevet av Ingir Ane
3. INTERVJU AV INGRID KOHT FURNES
Da mamma begynte fikk de akkurat større skole.Fagan de hadde var håndarbeid,norsk,regning,geografi,naturfag,
sang,tegning, kr-dom,og engelsk.
Engelsk hadde de hele dagen,-hver tirsdag.
Skole dagen starta kl.8.10.
I friminuttene hoppet de paradis, spilte veggball og gikk og telte runder på skolen.
Det var ingen lekestativ.
Høyfjellssol hadde de på skolen.Da måtte de ha hjem sydde tøy briller på.
De forstod ikke å klage på skolen og læreran.
Skrevet av:
Ingvild Maria
November 1997
4.INTRVJUV MED GERD PEDERSEN
HVA HUSKER DU FRA DIN SKOLETID ?
Vi hadde veldig respekt for lærerene. Når det ringte inn til timene,måtte vi stille opp på rekke,som regel jentene først og guttene bakerst. I snøvær kontrollerte lærene alltid skoene før
vi fikk gå inn til timen.
I KLASSEROMMET: Når vi hadde utenatt hjemmelekse,måtte vi stå ved siden av pulten og lese høyt for klassen og læreren. Vi fikk velge pult om høsten og måtte sitte der resten av skoleåret.
Vi hadde ikke blomster og duker til å pynte klasseromet med.
HVA VAR SPESIELT BRA I DIN SKOLE?
At vi hadde respekt for lærene og at lærerne var strenge.
HVA VAR SPESIELT DÅRLIG I DIN SKOLE?
At vi ikke hadde elevkveld før i ungdomskolen.
FORTELL NOE LEIT DU OPPLEVTE I SKOLEN
At vi måtte lage mors og farsdagskort og siden jeg ikke hadde noen mor kunne jeg selvfølgelig ikke lage
til henne ,så jeg lagde til Lavine Henriksen.
HVORDAN BØKER BRUKTE DU PÅ SKOLEN
I krisendom brukte vi bibelhistorie og salmebok.I matematikk hadde vi regningsbok.
HVA SLAGS FAG HADDE DU PÅ SKOLEN?
Naturfag,historie,engelsk,regnig,norsk,krisentom,handarbeid og sløyd, tysk hadde vi når vi kom i høyere klasse.
FORTELL LITT OM LEK I SKOLEGÅREN FØR I TIDEN?
Vgikk 3-4 jenter i lag fra leskuret og til grinda,eller rundt skolen.Av og til hoppet vi hinder.
vi måtte ut i alle friminutt omså det var storm eller ikke.
Skrevet av Sissel Merete
5.INTERVJUV MED RANDI INGEBRIGTSEN,
DEN GANGEN JEG GIKK PÅ SKOLEN VAR DET INGEN SOM BLE MOBBET.
VI FIKK IKKE SÅ MANGE TURER, MEN VI FIKK EN SKITUR OM VINTEREN.
MENS JEG GIKK PÅ SKOLEN VAR DET EN ELEV SOM BLE SYK OG DØDE.
VI HADDE DISSE FAGENE: KR.DOM, REGNING, NORSK , GEOGRAFI, NATURFAG.
Skrevet av Karl Odin og Kristoffer
Avskrift av dette skolearbeidet er skrevet av: Emma, Lena, Ole- Tomas, Ken- Aksel og Henning (våren 2007).
|
|