Samarbeid skole / barnehage - trafikk
TEMA: Trafikk
FAG: Tverrfaglig
MÅLGRUPPE: Barnehage (3-7 år) og barneskole
MÅL: Samarbeid skole/barnehage
DELMÅL: Trafikksikkerhet
OMFANG/TID: 5. klasse – som er ansvarlig for opplegget- brukte ca.1 mnd. På øving og andre forberedelser. Selve forestillinga og det sosiale samværetvarte i ca. 2 timer.
INNHOLD: Trafikkskuespill – vedlagt
trafikksanger – vedlagt
På skolen hver 5.klasse, deres klassestyrer, formingslærer og en lærer til med på prosjektet.
Utenfor skolen involverte vi personalet på 3-7 års avdelingen ved Oteren barnehage.
Vi inviterte også personalet ved lensmannskontoret. De skulle prate litt om refleksbruk etter forestillinga.
ARBEIDSMÅTER: Innøving av skuespillet og sanger.
Kulisse-/kostyme laging i formingstimene.
Personalet i barnehagen øvde inn de samme sangene med barnehageungene.
Baking av boller og kaker som 5. klasse serverte barnehagen etter forestillinga.
Etter at vi hadde spist gikk vi i gymsalen og lekte. I den siste halvtimen før bussen kom satt store(5.klasse) og små sammen og tegnet.
OPPFØLGINGSPLAN DETTE SKOLEÅRET:
felles solfest
grillfest på slutten av skoleåret
VI GÅR OVER KJØREBANEN
Melodi: «Tyven, tyven...»
Skal jeg over kjørebanen
stopper jeg en stund og står.
Ser meg om til alle kanter
før jeg ut i gata går.
Mine føtter små
må jeg passe på.
De får ikke dra
før jeg har sagt ifra.
REFLEKSSANG
Melodi: «Napoleon med sin hær...»
Jeg er den svarte KATTEN
som fins i alle land.
Jeg lyser fint om natten
-tror du jeg står i brann?
Å, nei jeg brenner ikke
refleksbånd eller brikke
vil lyse like flott
som de øyne jeg har fått.
TRAFIKKLYSSANG
Melodi: «Jeg gikk en tur på stien..»
Jeg er den røde fare, og hver gang du ser meg,
må du ta deg i vare, for jeg forteller deg:
STOPP OPP; STOPP OPP
du må nok STOPPE OPP.
Jeg er det GULE ØYE; og hver gang du ser meg,
da vet du ganske nøye at jeg forteller deg:
VENT LITT; VENT LITT.
Du må nok VENTE LITT.
Den GRØNNE GLEDE er jeg, og her er min beskjed,
når grønt jeg lyser mot deg, da kan du dra av sted.
GÅ PÅ; GÅ PÅ
nå kan du rolig gå.
ROLLESPILL MED BIKE, VELO OG VENNENE DERES
ROLLEFIGURER:
Bike: Gutt med 2 dekk
Velo. Pike med 1 dekk.
Frøken Fartsgal: En rød og hissig bil.
Lens Politibil: Politibil som passer på, de store og de små.
Tryggleif: Kaller seg for Leif med toppen. Har et trafikkskilt på toppen (3-10 barn).
Verna: Trafikklys.
Skolepatrulje: 2 barn som er skolepatrulje.
Skolebarn: På veg til og fra skolen.
REKVISITTER (Forslag)
(Dette må kunne lages ved hjelp av enkle midler som er tilgjengelig på skolen)
Bike: 2 sammensatte papphjul, hyssing, pinne til å holde, caps og røde klær.
Velo: 1 papphjul,hyssing, caps og grønne klær.
Vema: 1 pappeske (bredde 25 cm, høyde 50 cm og lengde 25 cm, 2 pappesker(bredde 20 cm, høyde 40 cm, lengde 20 cm)
Tryggleif: 2 papp-plater (bredde 50 cm, høyde 50 cm , x antall Tryggleif)
Frøken Fartsgal: 2 pulter og stol med papp rundt. (Langt panser med mange HK)
Lens Politibil: Politiuniform av papp
Skolepatrulje: Uniformer med refleksbandolær.
Lys-spots
Kasettsspiller m/ billyder, tuting og bremsing, evt. enkel keyboard.
GJENNOMFØRING / REGI
(Alle rollefigurene er på scenen. Scenen er mørklagt.)
Bike: Du Velo, det virker som om mange av barna er lei seg......
Velo: Kanskje de gruer seg til skolevegen.
Bike: Uffamei da, det høres ikke hyggelig ut, er det ingen som kan gjøre noe med det da?
( Lys på skolepatruljen)
Velo: Bike,Bike, se der!! her er jo skolepatruljen!! Se de hjelper barna over vegen. Da er det jo ingen ting å være redd for!!
Bike: Ja, se hvor kjempefine de er, med skilt i hånden, bandolær og refleks! Så trygge barna nå må være.
(Lys på Velo)
Velo: Men det ser ut som om de gruer seg likevel, hva i all verden kan det komme av...?
( Lyset rettes mot Frøken Fartsgal som sitter ildrød og sint i «bilen sin» og «freser» rundt....
Nå kommer traktorlyder, bremsing, tuting......
En gruppe skolebarn gjør «redde» bevegelser rundt Frøken Fartsgal, som også utstøter en mengde hissige lyder, og kanskje ord....
En gruppe jenter stiller seg opp ved Frøken Fartsgal, får lyset på seg, og synger)
Frøken Fartsgal sier: Har du sett meg, har du hørt meg
som et lyn på motorveg
Rød og hissig- tuter, blinker
Frøken Fartsgal, det er meg!
Regler skilt og politi
ler jeg av og blåser i.
Unna her, pell deg vekk!!
Jeg er hele gatas skrekk!
Skolebarn og gammel kone
blåses vekk med trykk på hornet. Pass deg!! Jeg er veldig tøff!!
( Så «forsvinner» Frøken Fartsgal ut, lys og lyd blir borte, og det blir total stillhet...
Lyset rettes mot Bike og Velo)
Velo: Kanskje dette er BLØFF!!
Bike: At HUN er tøff, det er ihvertfall en bløff!
Velo: Fysjamei Bike, nå forstår jeg hvorfor barna ser så redde og forskremte ut. At sånne kjører rundt i trafikken..... det skulle ikke vært lov.
Bike: Nei, alle burde få lov til å være trygge i trafikken!
(Fullt lys på scenen og alle synger:)
Skolebarn kjenner en hemmelighet
Og det er bare vi som vet
At Bike og Velo er fantasi
som vi vil bruke for å si:
Refr:
Vi er de myke, vi er de små
vi må ut langs vegen gå
Hjelp oss å trygge skoleveg
Det er vår bønn til deg
(Lys på Bike og Velo.
Nå kommer presentasjonene, og de kan «rappes» evt. leses på rim)
Bike: Du Velo, vi har jo enda ikke presentert oss, men det hører vel med til god folkeskikk, ikke sant...?
Velo: Hei, jeg heter Velo og vennen min er Bike.
Bike, han er stor og tøff, og jeg er en liten pike.
Men du må virkelig ikke tro
At piker ikke mener no
om sikkerhet, og fart og sånn.
Det vil jeg ikke like.
Begge: Vi er slik du ser oss, nesten mennesker med dekk!
Men før du helt får tak i oss
så er vi borte vekk!
Men vi kan se, og følge med,
vi passer alltid på...
At rødt er STOPP!! At gult er VENT!!
På grønt så kan du gå!
(Her stopper Velo opp og spør...)
Velo: Er grønt bestandig trygt?
Bike: Ja reglene sier det, men du må først se deg godt om til begge sider, og forvisse deg om at du kan gå trygt over.
(Så fortsetter presentasjonen - «rappes»)
Velo: For lenge, lenge siden
Da bodde vi et sted
Hvor alle kjente alle,
og kunne følge med.
Vi passet på hverandre
Tok vare på de små...
Veiene var stier,
og der var trygt å gå!
Bike: Nå er det motorveier, trafikklys
fart og skilt!!
Biler tett som haggel, det virker
nesten vilt!!
I dette nifse kaos, skal skoleunger gå...
Da må vi kunne regler, og vi må
passe på!!
Begge: Og vi har mange venner,
som vil hjelpe deg.
Som sikrer og beskytter, alles skoleveg
På tørre sommerveier,
når farten blir for stor.
På glatte vinterveier
i øst, syd, vest og nord!!
(Nå er presentasjonen ferdig, og Bike og Velo fører igjen en samtale....)
Bike: Vet du Velo, jeg synes det er så urettferdig at barna skal bli utsatt for sånne bøller som Frøken Fartsgal når de skal på skolen.....
(Inn kommer nå Lens Politibil, drar Frøken Fartsgal ut av bilen og holder henne i øret....)
Velo: Ja, men vi har heldigvis Lens....
(Lys på Lens)
Lens: Nå barn, er det noe dere vil fortelle denne bølla her?
( Fullt lys på scenen, alle synger9
Skolebarn kjenner en hemmelighet
Og det er bare vi som vet
At Bike og Velo er fantasi
Som vi vil bruke for å si:
Refr.
Vi er de myke – vi er de små
Vi må ut langs veien gå
Hjelp oss å trygge skoleveg
Det er vår bønn til deg
Slskk ned farten-
følg nøye med
Hensyn og vennlighet
husk nå det
Biler og sykler, og de som går
alle en plass i trafikken får.
Refr:..........
(Lys på Lens, som snakker til frøken fartsgal)
Lens: Nå frøken, forstår du at du ikke kan kjøre sånn?
At dette slett ikke går an??
Gå og sett deg, og hør på resten av det vi har å fortelle!!
(Lens synger:)
Lens Politibil passer opp!
Kjører du fort, sier han STOPP!!
Går du på rødt, glemmer gangfelt
og «stier».....Lens politibil – stopper
og sier:
«Gutter og jenter, hør nå her
vær OBS!! i trafikken- se og lær
Bruk sykkelhjelm, refleks og lykt
Da kan du ferdes uten frykt»
(Lys på Velo)
Velo: Ja, nå tenker jeg Frøken Fartsgal fikk seg en skikkelig lærepenge!
(Lys på Bike)
Bike: Hvordan skal vi lære oss å ferdes trygt i trafikken?
(Fullt lys på scenen)
Lens: Kom med meg alle sammen
så skal jeg vise dere hva som
finnes rundt omkring for å trygge
barn og voksne i trafikken....
( En gruppe barn (3-10) er «Tryggleifer», lys på disse.
De har pappskilt på hodet, med(?) på baksiden.De forskjellige skiltene som skal brukes er;
-Fareskilt, skolebarn
-Fareskilt, farlig krys
-Fareskilt, vegarbeid
-Opplysningsskilt, holdeplass
-Forbudskilt, stopp forbudt
-Opplysningsskilt, sykkel- og gangsti
-Innkjøring forbudt
-Rent påbudskilt
-Rent fareskilt
Lys på Lens)
Lens: Se der er Leif, han er kjent over alt, vet om farer som lurer, han advarer, gir tips og nyttige opplysninger.
( Et av barna er nå «fortelleren» og fremfører rimet om Leif Med Toppen. Lys på gruppen med «Tryggleifer» og på fortelleren.Etterhvert som de forskjellige skiltene blir nevnt, SNUR den respektive «Tryggleifen» seg, slik at forsiden på skiltet kommer til syne. «Tryggleifene» står på rekke.)
Fortelleren: Hei der- jeg er Leif Med Toppen
Øverst oppe – over kroppen
ser du hva jeg tenker på
SKOLEBARN og FARLIG KRYSS
VEGARBEID og SKOLESKYSS
STOPP FORBUDT! Og SYKKELBANE
Lese skilt er nyttig vane
FORBUD – PÅBUD, TIPS og FARE
Se på meg, ta deg i vare!
(Lys på Lens, som har stått og sett på «Tryggleifene)
Lens: Ser dere,det finnes lover og regler og skilt som forteller dere hvordan man skal oppføre seg i trafikken...
Nå har dere blitt kjent med «Tryggleif», og her kommer en lysende dame som heter Verna...hils på henne!
(Lys på Verna, som fremfører dette verset)
Verna: Rødt er STOPP! Gult er VENT!
Vernas lyssignal er kjent!
Grønt er klart, nå kan du gå!
Jeg er Verna, se på meg!
Lyssignal langs farlig veg
Biler, busser, vent på tur.
Stress deg ned, bli ikke sur!!
Husk at alle trafikkanter
Syklister-biler-gamle tanter
har den samme rett til tryggå krysse gaten, uten frykt!
(Fullt lys på scenen)
Alle: Jamen da er jo skolebarna trygge
i trafikken da Lens...
(Lys på Lens)
Lens: Ja, hvis alle nå er like flinke som dere til å følge reglene i trafikken, så blir det trygt!
Men det er bestandig farlig å ferdes i trafikken, og det krever at vi er våkne og forsiktige, og tar oss i vare.
Og hør nå her dere: Det ville vært kjempefint om dere er med og passer på- også de voksne, som av og til har litt lett for å glemme. Pass på at sikkerhetsbelte brukes, at farten er riktig, og at de stopper for fotgjengere og viser hensyn.
Jeg tror nemlig at de voksne har mye å lære av barna!
(Fullt lys på scenen, alle barna og rollefigurene er med og synger)
Skolebarn kjenner en hemmelighet
Og det er noe vi i hverfall vet
At Bike og Velo er fantasi
Som vi vil bruke for å si:
Refr: Vi er de myke- Vi er de små
Vi må ut på veien gå
Hjelp oss å trygge vår skolevei
Det er vår bønn til deg.
Slakk ned farten- og gjør et stopp!
Hensyn og vennlighet- det er topp!
Biler og sykler, og de som går
Alle en plass i trafikken får.
Refr:.............
Takk for at du hører-på de små
At vi kan trygt til skolen gå
Husk at vi lærer- du er stor!
Husk at vi lærer av far og mor
Refr:..........
(Alle blir stående på scenen mottar applausen, og vet at alle de voksne i salen virkelig har fått noe å tenke på.)
|
|