AVIS
|
|
AVIS
Kompetansemål:
- Bruke ulike medier, kilder og estetiske uttrykk i egne norskfaglige og tverrfaglige tekster.
- Gjøre rede for grunnleggende prinsipper for personvern og opphavsrett knytte til publisering og bruk av andres tekster
- Bruke tekster hentet fra bibliotek, internett og massemedier på en kritisk måte, drøfte tekstene og referere til benyttede kilder.
- Uttrykke seg presist og med et variert og nyansert ordforråd i ulike typer tekster på bokmål og nynorsk
- Vurdere egne tekster og egen skriveutvikling ved hjelp av kunnskap om språk og tekst.
- Bruke tekstbehandlingsverktøy til arkivering og systematisering av eget arbeid.
Vurdering:
- Egenvurdering i form av refleksjonstekst som også legges i norskmappa.
- Formell og uformell vurdering av prosess og produkt.
Dette skal læres og gjøres:
- Lese aviser
- Vite hvordan en avis blir til
- Bli kjent med ulike avissjangrer (kunne finne sjangrene i aviser, kommentere teksten og presentere muntlig for de andre i læringsgruppa)
- Skrive ulike saktekster: artikkel (nyhet, petit, leder), reportasje, kommentar, anmeldelse (film, musikk, bok), leserinnlegg, tegneserie, horoskop, enkét, intervju, annonser med mer.
- Avisbesøk
Avisa skal inneholde:
- Tittel på avisa
- Lederartikkel
- Forside med førstesideoppslag
- En reportasje
- En sportsnyhet/reportasje
- Leserinnlegg
- Kultur: film, musikk, teater, bok, spill
- Evt: tegneserie, horoskop, annonser m.m.
Hver elev skal produsere minst to tekster, som skal inn i avisa og vurderes.
Arbeidsfordeling:
- Desken: Redaktør, layout, typografi og sette sammen alle innslag. NB! desken skal også produsere stoff til avisa.
- Alle fungerer som journalister og fotografer.
- Alle fungerer som korrekturlesere for hverandre
- Hele gruppa må bli enige om tittel, layout og arbeidsfordeling. De må bli enige om hva som skal være førstesideoppslaget, og hva avisa skal inneholde.
Redaksjonsmøter er viktig!
- Elevene må drive undersøkende virksomhet, og ta initiativ til aktuelle og lokale saker, avtale møter, foreta intervju. Det er lov til å forlate skolen for å innhente informasjon.
Praktisk informasjon/kilder:
Melde seg på ”Avis i skolen”, slik at man får aviser hver dag.
Lærebok i norsk.
Tidsbruk:
5 uker til sammen.
De to første ukene brukes til å bli kjent med avisens rolle i samfunnet, sjangrer og virkemidler. Elevene prøver elevene seg også som journalister gjennom ”AvisWeb” på www.avisiskolen.no. Deretter bruker elevene tiden til å jobbe med avisen.
Opplegget kan og kjøres tverrfaglig sammen med samfunnsfagemnet 'massemedia'. Selve avisproduksjonen skjer i norskfaget.
Til elevene:
Innhold i avisa:
1.Tittel på avisa
2.Forside med førstesideoppslag
3.Lederartikkel
4.Reportasje
5.Sportsnyhet
6.Leserinnlegg
7.Kultur: film, musikk, teater, bok, spill osv
8.Evt.: tegneserie, horoskop, annonser…
Hver elev skal produsere minst to ”store” tekster til avisa. Tekstene skal også legges i norskmappa. Dere kan i tillegg skrive mindre tekster på nynorsk, f.eks horoskop, annonser, tegneserier osv.
Krav til utforming:
Lag en logo til avisa som vises på forsiden. Bruk spalter, og lag en layout som ligner en vanlig avis.
Arbeidsfordeling og tips:
- Desken har hovedansvar for layout, i tillegg til å produsere stoff til avisa.
- Hele avisredaksjonen må samarbeide om tittel, layout og arbeidsfordeling. Dere må bli enige om hva som skal være førstesideoppslaget, og hva avisa skal inneholde.
- Alle fungerer som journalister og fotografer.
- Alle fungerer som korrekturlesere for hverandre.
- Gi hverandre respons!
- Dere må drive undersøkende virksomhet og ta initiativ til aktuelle saker. Kanskje må dere avtale møter i skoletida for å foreta intervju, men dersom dere skal forlate baserommet, må det avtales på forhånd med lærer.
Tidsplan:
Redaksjonsmøte: Avklare hvem som er redaktør, samt hvem som har ansvar for layout.
Arbeide med tekster og ha hyppige redaksjonsmøter.
Trykkes: Ett eksemplar til hver elev + ett til lærer
Legg to av tekstene i norskmappa. Skriv refleksjonstekst og legg den også i norskmappa.
Prøv deg som journalist (Klikk her)
|
|