Drømmefanger
Tverrfaglig undervisnigsopplegg: drømmefanger.
I forbindelse med grunnskolens uke,bestemte skolen at vi skal avslutte denne uka med «Åpen dag». Dette foregikk på dagtid. Foreldre,besteforeldre og andre, var velkommen. Tema på grunnskolens uke var globalisering.
Samtidig i Norge ble det fokusert på lesing gjennom prosjektet «lesereisen». Det var ønskelig å få flere barn til å lese og å lese mer.
Skolen vår fikk tilsendt et stort verdenskart,elevhefter og lærerhefter. Hver elev valgte i starten å lese en bok. de leste på skolen og hjemme (frivillig). De som hadde vanskelig for å lese,lyttet til lydbøker,antall leste sider ble omgjort til kilometer.
På skolen vår begynnte vi med leseprosjektet i god tid før grunnskolens uke. Vi startet «lesereisen» i Norge,etter et visst antall leste sider, fikk vi spørsmål om landet. Vi måtte svare riktig for å kunne komme til neste land. Vi merket opp på kartet reiseruta og til slutt kom vi tilbake til Norge,da hadde vi vært innom mange land i verden.
Vi koblet «lesereisen» til temaet i grunnskolens uke, og bestemte at vi skal ha «Åpendag» med bl.a. salg av drømmefangerere med faktakort. Videre ble det bestemt at alle elevene på mellomtrinnet skulle være med å lage drømmefangere og faktakort, og dette skulle de stå og selge etter tur. Størrelsen på drømmefangeren var avgjørende for prisen. Inntekten skulle gå til tv aksjonen «Drømmefanger»en aksjonen som støttet mishandlede kvinner.
Drømmefangerne ble laget i farger til flagget til de forskjellige land vi var innom på lesereisen. Faktakortet ble festet til drømmefangeren. Faktakortet ga opplysning om
landets innbygger tall,areal,religion,språk og hovedstad.
På selve «Åpendag» var det mye folk innom skolen. Drømmefangerne var populære, og de ble fort utsolgt. Vi måtte improvisere, og i full fart laget vi forskjellige små figurer av piperensere som vi også solgte i tillegg. Da vi telte opp pengene, var vi godt fornøyde med resultatet.
Vi lagde drømmefangere utifra flaggets farger fra hvert land,og fakta kort til hvert land som vi knøt fast i hver drømmefanger.
Undervisningopplegg:laging av drømmefanger.
1.Vi klipte jern strenger i ulike lengder for å lage drømmefangere.
Vi teipet sammen endene på jernstrengen.
2.Samtidig som vi surret garn rundt strengen hadde vi piperensere langs med s trengen slik at det skulle bli tykkere.
3.Vi sydde nettingen til drømmefangeren med nål og garn,samtidig settet vi perler i ulike farger.
4.Så laget vi tråder som henger ned fra drømmefangeren.På enden av trådene surret og limte vi fast fjær i ulike farger,noen elever settet også perler i tråden.
5.Så lagde vi fakta kort til hver drømme fanger som ble festet fast i drømmefangeren.
|
|